In 2006 zijn kerndoelen voor het funderend onderwijs vastgesteld. Deze kerndoelen omschrijven de eisen aan het leerstofaanbod, maar werden in de praktijk als onduidelijk ervaren. De kerndoelen worden daarom herzien. De gevolgen voor de regeldruk behoeft op onderdelen een nadere toelichting. Dat schrijft ATR in een advies aan de Staatssecretaris van OCW.
Context en inhoud
De kerndoelen zijn verouderd. De Staatssecretaris heeft daarom aan SLO de opdracht gegeven om de kerndoelen te herzien. SLO heeft die opdracht opgepakt in samenwerking met leraren en andere deskundigen uit het onderwijsveld. Het resultaat van het werk van SLO is nu geland in het besluit tot herziening van de kerndoelen.
Regeldruk
De toelichting beschrijft de gevolgen voor de regeldruk. Enkele uitgangspunten in die berekening zijn niet helemaal duidelijk. ATR adviseert om die te verduidelijken.
De formele titel van het Besluit luidt Besluit vernieuwde kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde.