Het kabinet wil leraren stimuleren meer uren te gaan werken. Het stelt daartoe een subsidieregeling in voor een aantal schoolbesturen om te verkennen welke opties leraren aanzetten om daadwerkelijk meer te gaan werken. De voorgestelde regeling maakt onvoldoende duidelijk waarom deze verkenning en daarmee ook de subsidieregeling nodig is. Verder is er geen internetconsultatie over het voorstel geweest. Dat schrijft ATR in een advies aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

Inhoud regeling

Er zijn basisscholen die te maken hebben met een lerarentekort. Om die tekorten te verkleinen, wil het kabinet schoolbesturen de mogelijkheid geven een tijdelijke subsidie aan te vragen om leraren te stimuleren meer uren per week te gaan werken.  Bijvoorbeeld door een bonus of extra geld voor kinderopvang te geven. Ook het aanbieden van meer vrije dagen tijdens schoolweken en taken naast lesgeven zijn mogelijke opties. De gedachte is dat leraren na deze tijdelijke extra steun – maximaal drie jaar – ook op langere termijn meer uren per week gaan werken.

Advies 

Het doel is helder, maar uit de toelichting blijkt niet of en zo ja hoe deze subsidieregeling bij zal dragen aan het structureel oplossen van het lerarentekort. Ook is niet beschreven welke alternatieven zijn overwogen. Verder is onduidelijk of de regeling werkbaar is voor schoolbesturen en welke knelpunten zij precies zien. Er is geen internetconsultatie gehouden waarin reacties uit de sector ingebracht kunnen worden. De regeldruk van de regeling is wel voldoende in kaart gebracht. ATR adviseert om de toelichting aan te vullen en alsnog een internetconsultatie te houden.

De formele titel van de subsidieregeling luidt Regeling van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, houdende regels voor de subsidieverstrekking voor meer uren werken in het primair onderwijs (Subsidieregeling Meerurenmaatwerk).