Het kabinet is de laatste jaren druk geweest met de invoering van een nieuw erkenningenstelsel in het wegvervoer onder de noemer MERK (Modernisering ERKenningen). De regeling vult de eisen en voorwaarden in op een wijze waardoor de regeldruk sterk afneemt. Wel zijn er enkele aandachtspunten met betrekking tot de werkbaarheid en de regeldrukparagraaf. Dit schrijft ATR aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).
Context
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) is verantwoordelijk voor het toelaten van voertuigen tot de weg, het controleren van hun technische staat en het registreren ervan. Door middel van het erkenningenstelsel krijgen bedrijven de mogelijkheid om bepaalde wettelijke taken van de RDW uit te voeren. De laatste jaren stonden in het teken van de modernisering van dit erkenningenstelsel.
Werkbaarheid
De internetconsultatie en de MKB-toets laten zien dat bedrijven over het algemeen positief zijn met de invulling van het nieuwe erkenningenstelsel. Wel komt een aantal punten naar voren die in het huidige stelsel niet goed werken en waarvan het onduidelijk is of deze met de stelselwijziging worden opgelost. Bijvoorbeeld problemen bij de verkoop door derden (zogeheten consignatieverkoop).
Regeldrukverlichting
Een belangrijke doelstelling van de regeling is om waar mogelijk het bestaande erkenningenstelsel te versimpelen. Volgens de toelichting leidt de regeling tot een structurele regeldrukbesparing van ongeveer 19 miljoen euro. Hierbij geldt wel dat ongeveer 9 miljoen hiervan geen regeldrukbesparing is maar dat het in plaats daarvan om een verlaging in de financiële lasten gaat. De toelichting zou op dat punt duidelijker kunnen.
De formele titel van de regeling luidt: Regeling houdende regels met de modernisering van het erkenningenstelsel (Regeling erkenningen wegverkeer)