Het kabinet wil de efficiëntie in het transport van goederen over de weg verhogen. Daarom komt er een subsidieregeling om samenwerking tussen verladers, vervoerders en ontvangers te stimuleren. De toelichting op deze regeling schiet op een aantal punten tekort. Zo mist inzicht in de ontwikkelingen en risico’s die het nut van de subsidie negatief kunnen beïnvloeden. Ook is er onvoldoende gekeken naar mogelijk minder belastende alternatieven. Tenslotte is de regeldrukanalyse niet volledig. Dat schrijft ATR in een advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).
Inhoud voorstel
Omdat vrachtwagens in Nederland een lagere beladingsgraad hebben dan in omringende landen wil het kabinet stimuleren dat er minder (half)lege vrachtwagens rondrijden en zo bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstelling. Idee van de regeling is het stimuleren van samenwerkingsprojecten tussen ketenpartners, die door de bedrijven zelf worden geïnitieerd. De regeldruk hiervan ligt op zo’n 42.000 euro per jaar.
Nut en Noodzaak
De vraag waarom de vrachtauto’s in Nederland vaker (half)leeg rondrijden wordt in de toelichting niet beantwoord. Ook wordt geen aandacht besteed aan omstandigheden en ontwikkelingen, die van invloed kunnen zijn op het nut van de subsidie. Door de hoge mate van concurrentie in het wegvervoer zullen bedrijven niet snel een vracht weigeren, ook al is er geen retourvracht. In die situatie is het de vraag in hoeverre een subsidieregeling een effectief instrument zal zijn om de beladingsgraad te vergroten. Daarnaast is het onzeker of de samenwerkingsverbanden voldoende zullen aanslaan bij andere bedrijven dan de initiatiefnemers. Met het oog op het evalueren van de effectiviteit van de subsidieregeling ontbreekt ook een concrete doelstelling.
Alternatieven
Het onderzoeken waarom de beladingsgraad in het buitenland een stuk hoger is dan in Nederland is van belang omdat het inzicht in minder belastende alternatieven kan opleveren. ATR adviseert daarnaast om in plaats van de subsidieregeling te overwegen om de juiste randvoorwaarden te creëren om het bereik van de huidige websites, die vraag en aanbod in de transportsector aan elkaar koppelen, te vergroten.
Regeldruk
ATR wijst erop dat niet alleen de penvoerders tijd steken in het samenwerkingsproject, maar ook de andere deelnemers. Daarom moet de regeldrukberekening op dit punt aangevuld worden.
De formele titel van de regeling luidt: Regeling houdende vaststelling van de Tijdelijke subsidieregeling Samenwerking in de logistieke keten.