Voor de implementatie van de Europese richtlijn RED III wijzigt het kabinet de systematiek waarmee bedrijven in de vervoerssector hun verplichting tot het terugdringen van de CO₂-uitstoot kunnen nakomen. De wijzigingsregeling legt de informatieverplichtingen vast waaraan onder meer brandstofleveranciers moeten voldoen. Uit het voorstel blijkt niet of alle informatieverplichtingen noodzakelijk en effectief zijn. Hierdoor kan niet worden beoordeeld of de eisen proportioneel zijn. Dat schrijft ATR aan de staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat (I&W).
Context
In het kader van de implementatie van REDIII wijzigt de systematiek waarmee bedrijven in de vervoerssector hun verplichting tot het terugdringen van de CO₂-uitstoot kunnen nakomen. Centraal in de nieuwe systematiek staat sturing op CO₂-ketenemissiereductie: brandstofleveranciers worden niet langer beoordeeld op de hoeveelheid verkochte duurzame energie, maar op de daadwerkelijke CO₂ besparing in de hele keten. Belangrijk onderdeel van deze wijzigingsregeling zijn de informatieverplichtingen die worden vastgesteld voor onder meer brandstofleveranciers.
Effectiviteit van de informatieverplichtingen onduidelijk
De nieuwe informatieverplichtingen moeten de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) in staat stellen effectief te kunnen handhaven. Om de effectiviteit te kunnen vaststellen zou de toelichting concreet moeten beschrijven welke informatie de NEa nodig heeft om haar rol in de nieuwe systematiek goed te kunnen uitvoeren. En hoe de gevraagde eisen zich daartoe verhouden. Dat blijkt niet uit de toelichting.
Werkbaarheid is eveneens onduidelijk
Uit de internetconsultatie blijkt betrokken bedrijven zorgen hebben over de werkbaarheid van een aantal verplichtingen. De toelichting gaat echter ten onrechte niet in op de vraag in hoeverre het voorstel werkbaar is. Op dat punt zou de toelichting uitgebreid moeten worden.
Regeldruk onvoldoende in kaart
Eerder zijn de regeldrukgevolgen ruwweg in kaart gebracht. Destijds was een grove berekening te verdedigen omdat de specifieke informatieverplichtingen waaraan deze bedrijven moesten voldoen nog niet bekend waren. Nu de informatieverplichtingen waaraan brandstofleveranciers en verificateurs moeten voldoen bekend zijn, kan deze regeldrukberekening verder worden aangescherpt.
De formele titel van het wetsvoorstel luidt Wijziging van de Regeling energie vervoer en de Regeling brandstoffen luchtverontreiniging in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2023/2413 van het Europees Parlement en de Raad van 18 oktober 2023 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2018/2001, Verordening (EU) 2018/1999 en Richtlijn 98/70/EG wat de bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen betreft, en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad.